وبلاگ فیزیک برای زندگی یکی از بهترین وبلاگ هایی است که در حوزه فیزیک و کاربرد های آن می توان پیدا کرد، اخیرا گفت و گویی با مدیریت این وبلاگ تدارک دیده ایم که خواندن آن خالی از لطف نمی باشد، پس در ادامه با " مصاحبه " همراه باشید. 

ابتدا خودتون رو برای ما و خوانندگانمون معرفی کنید. 

سلام به شما و خوانندگان فرهیخته وبلاگ "مصاحبه" من ، محمدرضا جاوید، مدیر وبلاگ فیزیک برای زندگی هستم.

چند سالتونه؟

متولد دی ماه 1360 در تهران ؛ خودتون محاسبه کنید چقدر میشه  :)

در چه رشته ایی تحصیل کردید؟

دکترای فیزیک گرایش اتمی - مولکولی.

surprise

چند ساله که وبلاگ نویسی می کنید؟

من مدتی هست که وبلاگ هایی در سیستم های سرویس دهی دیگه دارم ؛ از 6 سال پیش شروع به وبلاگ نویسی کردم قبل از اون فقط از اینترنت استفاده می کردم ، وبلاگ هایی هم در سیستم بلاگفا داشتم که با مشکلی که پیش اومد یکیش به طور کامل حذف شد و دیگری نیمی از مطالبش از بین رفت . در حال حاضر دیگه اون ها رو بروز رسانی نمی کنم ... البته این اولین کار گروهی من هست ...

چرا بلاگ بیان رو برای وبلاگ نویسی انتخاب کردید؟

من تقریبا تمام سرویس های وبلاگ دهی ایران و چند تا سرویس خارجی رو امتحان کردم اما هیچ کدوم امکانات گسترده ی بلاگ دات آی آر ، رو نداشت و چیزی که می خواستم نبود البته یک سایت خارجی بود که اون هم از زبان فارسی پشتیبانی نمی کرد و وبلاگ های ایرانی رو حذف می کرد . 

چی شد که تصمیم گرفتید وبلاگ گروه فیزیک رو بسازید؟

فیزیک علمی است که در اون واقعیات مطرح هست و هر چیزی رو که ما یاد می گیریم در طول روز بار ها و بار ها از اون استفاده می کنیم ، من ، جای یک سایت خوب فارسی زبان رو در زمینه فیزیک خالی دیدم و این شد که تصمیم به ساخت این وبلاگ گرفتم . 

به تجاری سازی گروه فیزیک فکر می کنید؟

خیر ، ما به هیچ وجه به تجاری سازی فیزیک برای زندگی فکر نمی کنیم اصولاً کار ما کاملاً رایگان و برای کمک به دیگران هست ؛ البته این امکان داره که در آینده ، ما سعی کنیم تا با انجام کار هایی کوچک بخشی از هزینه هامون رو جبران کنیم . 

از آمارهای گروه فیزیک برامون بگید؟

در حال حاضر ، که 236 روز از راه اندازی نسخه جدید وبلاگ ما سپری میشه ما ، در طول روز در حدود 100 تا 150 بازدید کننده ( بدون احتساب خزنده ها ) و حدود 250 نمایش صفحات در روز داریم ، رتبمون هم در سایت الکسا در حدود 4 میلیون ( در جهان ) هست که در آینده قطعا بسیار پایین تر از این خواهد بود . 

تا به حال خسته شدید؟

ما ، ( من و 3 نویسنده ی دیگر ) هرگز از ادامه ی راه خسته نمی شویم چرا که هدف بلند و باارزشی داریم همچنین نظراتی که کاربران پس از استفاده از مطالب برای ما ارسال می کنن خیلی برامون با ارزشه و به ما انرژی می ده  .

 فکر می کنید چه عاملی باعث شده تا وبلاگ گروه فیزیک از وبلاگ های برتر بیان بشه؟

ما ، سعی می کنیم همیشه وبلاگ رو به روز نگه داریم و دیگران رو تشویق کنیم تا پست های مارو بخونن و در موردش نظر بدن فکر می کنم عامل اصلی موفقیت ما این بوده . 

کلا چه اتفاقاتی در وبلاگ گروه فیزیک میوفته؟

هر اتفاقی که مربوط به فیزیک باشه . انتشار مقالات ، اخبار دنیای فیزیک ، تاریخ فیزیک ، آشنایی با بزرگان دنیای فیزیک ، آموزش فیزیک عمومی و درسی ، ارایه نمونه سوالات برای دانش آموزان و ... 

برای آینده چه برنامه هایی دارید؟

برای آینده ، سعی داریم تا وبلاگ رو بیشتر گسترش بدیم و سعی کنیم تعداد نویسنده هامون رو افزایش بدیم تا به امید خداوند بتوانیم در گروه یکی از برترین سایت های فیزیک در ایران قرار بگیریم . 

نظرتون در خصوص وبلاگ ما چیه؟

وبلاگ خیلی خوبی دارید از ایده ی جالبی هم استفاده می کنید ... اما خیلی خوب میشه تا مصاحبه های بیشتری انجام بدید اینجوری قطعا موفق خواهید بود . 

و صحبت پایانی:

در پایان ، از همه ی دوستانم ، و کاربران خوب وبلاگ فیزیک برای زندگی تشکر می کنم که مارو تنها نمی زارن و همیشه با ما همراه هستن ، از شما و خوانندگانتون هم که این مصاحبه رو خوندید متشکرم . 

ممنون از شما که وقتتون رو در اختیار ما قرار دادید.

ممنون از شما و خداحافظ

ممنون از شما خوانندگان گرامی که همراه ما بودید. در ضمن در زیر آدرس وبلاگ فیزیک برای زندگی قرار داده شده است:

فیزیک برای زندگی

منتظر مصاحبه های بعدی از سوی ما باشید.