رضا درویش زاده برای ویندوزفونی ها چهره ایی آشناست، او و دوستانش وبسایت وینفون را اداره می کنند که یکی از بهترین های وبسایت های خبری ویندوزی است. خوشبختانه رضا درویش زاده بالاخره درخواست مصاحبه من رو قبول کرد و از این بابت خیلی خوشحالم، در این مصاحبه رضا به نکات جالبی از روند شکل گیری سایت و ... اشاره می کند پس از شما می خواهم این مصاحبه خواندنی را از دست ندهید و همراه "مصاحبه" باشید. 

خودتون رو برای ما و خوانندگانمون معرفی کنید.

من رضا درویش زاده مدیر مجموعه وینفون هستم. متولد شهرستان دزفول، بیست و هشت سالمه و در دانشگاه تهران رشته برق خوندم.

خب چه طور با دنیای اینترنت آشنا شدید؟

من از بچگی و در واقع از وقتی که خودمو شناختم با اینترنت درگیر بودم. از همون دوران نوجوانی هر چند مدت یه بار برای خودم وبلاگ میزدم محتواشو آپدیت میکردم یه مدت بعد خسته میشدم دوباره به وبلاگ دیگه میزدم. تقریبا تو تمام سایتهای وبلاگدهی یه وبلاگ داشتم. اما با بزرگ تر شدنم و کسب تجربه های بیشتر کمی جدی تر توی این حوزه فعالیت کردم و وینفون اولین کار جدی من بوده که البته تجارب قبلی من خیلی تو این سایت به من کمک کرده.

موضوعات وبلاگ هاتون در چه حوزه ایی جریان داشت؟

اوایل سرگرمی بود ولی کم کم با علاقمند شدنم به تکنولوژی رنگ و بوی تکنولوژی به خودش گرفت. و دیگه اواخر فقط موضوعات تکنولوژی برام جذاب شده بود و فقط در اون زمینه مطلب مینوشتم.

درستون در دوران مدرسه خوب بود؟

آره خوشبختانه. اول نبودم ولی همیشه جزو ده نفر اول بودم.به ریاضی و فیزیک و جبر بیشتر از همه دروس علاقه داشتم.

تنها شغل شما مدیریت وینفونه؟

بنده از سال ۹۱ تا آخر شهریور امسال در یک شرکت برنامه نویسی میکردم. اما با گسترده شدن مجموعه وینفون تصمیم گرفتم وینفون رو به عنوان شغل ثابت و اصلی خودم در نظر بگیرم تا بتونم بیشتر توسعه اش بدم و ایده های که دارم رو پیاده کنم. در واقع الان تقریبا یک ماهه که وینفون تبدیل به شغل اصلی و تمام وقت بنده شده و در هیچ جای دیگری مشغول به کار نیستم. دفتر وینفون هم یک ماهی هست افتتاح شده تا بتونم بیشتر از قبل به وینفون برسم و کمی سر و سامون بهش بدم.

اولین موبایلتون یادتون میاد؟

بله نوکیا ان ۷۳ داشتم. بعد ان ۸۲، بعد ان ۸، بعد لومیا ۵۲۰ و بعد لومیا ۹۳۰ و حالا لومیا ۱۵۲۰. شاید براتون جالب باشه که همین لومیا ۵۲۰ بود که باعث شد سایت وینفون راه اندازی شه.

چی شد که وینفون رو ساختید؟

من گوشی ان ۸ رو حدود ۴۰۰ تومن توی سایت ایسام فروختم، اون موقع از سیستم عامل ویندوزفون اطلاعی نداشتم تو اینترنت گشتم ببینم با ۴۰۰ تومن چه گوشی میتونم بخرم که دیدم قیمت لومیا ۵۲۰ تنها گزینه ای هست که به پولم میخوره. کمی راجع به ویندوزفون تحقیق کردم دیدم واقعا هیچ سایت جامعی در زمینه این سیستم عامل وجود نداره و با مقالاتی که خونده بودم به رشد ویندوزفون ایمان آورده بودم و تصمیم گرفتم سایت جامعی در این زمینه راه انداری کنم که خوشبختانه خیلی سریع رشد کرد.

دلیل اعتمادتون به نوکیا چی بوده تا به حال؟

زمانی که نوکیا، نوکیا بود همیشه نوآوری ها برای این شرکت بود و همیشه در زمینه موبایل پیشرو بود. بعد از اومدن اندروید دوران افول سیستم عامل سیمبین و و بالطبع شرکت نوکیا شروع شد. این افول باعث افت فروش گوشیهای نوکیا شده بود اما این به این معنی نبود که نوکیا از بین رفته . همیشه منتظر رشد مجددش بودم که متاسفانه با خریده شدنش توسط مایکروسافت امید ما نا امید شد. اما با توجه به سوابق مایکروسافت و پیشینه این شرکت کمی از ناراحتی شخص بنده برطرف شد که حداقل یه شرکت اسم و رسم دار و مطمئن بخش موبایل نوکیا رو خریده.

خب زمانی که شما وینفون رو به وجود آوردید رقیب اصلیتون انجمن ویندوزسنتر بود. اون موقع با خودت نگفتی که ممکنه تو این راه در مقابل انجمن شکست بخورم؟ و این که چه طور تونستی کاربرا رو قانع کنی وینفون رو انتخاب کنن؟

انجمن وینفون سنتر انجمن خوبی بود، مقالات خوبی داشت و کاربرانش دانش بالایی داشتند اما به هر حال یک انجمن بود و من قرار بود یک سایت راه اندازی کنم که که رویکرد جداگانه ای داشتند. در واقع سایت و انجمن میتونستند یک مکمل خوب برای هم باشند تا یک رقیب. 
بنده خودم از این انجمن و مقالاتش هم استفاده کرده بودم و در حال حاضر افسوس میخورم که انجمن وینفون سنتر دیگه وجود نداره.
من در سایت وینفون و از همون اوایل سعی کردم ارتباط صمیمانه ای با کاربر داشته باشم. الان هم با بزرگ تر شدن مجموعه وینفون و اضافه شدن مدیران و نویسندگان جدید سعی کردن همون جو باقی بمونه. همیشه سعی کردیم با کاربر صادق باشیم، شایعه پراکنی نکردیم و اخبار مشکوک رو تا مطمئن نشدیم منتشر نکردیم. به خواسته های کاربران توجه کردیم که شاخ و برگ های مجموعه وینفون، مثل بخش پرسش و پاسخ، بخش ایده های برنامه نویسی، بخش فروش گیفت، مسابقه عکسفون، شبکه های اجتماعی، فروشگاه وینفون و ... توجه به نیاز کابرانمون هست.

درآمد یه مدیر سایت خوبه؟؟ میشه باهاش زندگی کرد؟

ببینید پول در اوردن تو هر شغلی سخته. خیلی ها فکر میکنند سایت داشتن و پول دراوردن از طریق سایت بهترین شغل دنیاست. تو خونه میشینی مطلب میذاری پول درمیاری. ولی واقعا اینطور نیست. سایت داشتن یک شغل بیست و چهار ساعته است مخصوصا اینکه اکثر کابرای ایرانی نصف شب وبگردی میکنند. و اینکه اصلا مرخصی نداره و نمیتونی لحظه ای جدا شی و خیلی موارد دیگه. الان مدیریت سایت یکی از شغل های خوب در دنیا است و اگر سایتی موفق باشه قطعا درامد خوبی خواهد داشت.

چرا اسم وینفون رو انتخاب کردی؟

فکر میکنم تقریبا اکثر معیار های یک برند خوب رو داشت. کوتاه، مخفف، با معنی، تو ذهن ها میمونه. الان خیلی ها در مکالمات و صحبت هاشون به جای اینکه بگن ویندوزفون میگن وینفون ‎:)‎

از آمارهای وینفون هم بگو.

روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار بازدید کننده منحصر به فرد و ۲۵۰ تا سیصد هزار بازدید صفحات داره. رنک الکسای سایت در ایران ۶۵۰.

دوست داری نویسنده هایی که در تیم تو هستن چه ویژگیهایی داشته باشن؟؟

اول از همه اخلاق خوب، بعد رعایت اصول و استانداردهایی که برامون مهمه و اشنایی با یک سری موارد که برای نویسندگی لازمه. یک مقدار فیلترهای سختی برای نویسنده شدن در وینفون داریم. خیلی ها از این فیلتر ها رد نمیشن ولی وقتی رد میشن به یک نویسنده درجه یک تبدیل میشن. همیشه درهای وینفون به سمت نویسندگان جدید بازه و هیچ وقت اعلام تکمیل ظرفیت نمیکنیم.

آینده ویندوزفون رو چه طور می بینی؟

ویندوزفون که دیگه نه ویندوز ۱۰، واقعا خوشبینم مخصوصا با کنفرانس اخیر مایکروسافت که خیلی خوب کار کرد و نشون داد که سال دیگه سال ویندوز ده و محصولات مایکروسافت هستش. فکر میکنم سال دیگه اسم مایکروسافت و محصولاتش رو زیاد بشنویم.

برنامه ات برای آینده خودت و وینفون چیه؟

برنامه ها و ایده های خیلی خوبی برای وینفون دارم که یکیش فردا تو سایت معرفی میشه. قطعا با افزایش کاربران ویندوزفون کار سایت وینفون سنگین تر میشه و انتظارات بیشتر میشه. باید از حالا تلاش کنیم تا اون زمان بتونیم پاسخگوی نیاز کاربرانمون باشیم. وینفون میتونه به جایگاههای بهتر و موفق تری هم برسه. همیشه گفتم که تو دنیای مجازی سایتها محکوم به رشد دائمی هستند و حتی درجا زدن هم باعث سقوطشون میشه.

نظرت در خصوص وبلاگ من چیه؟

ایده خوبی داره، تا حالا مشابهش رو ندیده بودم و ظاهر ساده و متناسب با محتواش داره.

خب اگر صحبت پایانی هست بگو.

ممنون از اینکه با من مصاحبه کردید. امیدوارم در این کاری که شروع کردید همواره در حال رشد و موفقیت باشید.

ممنون از تو رضا و خداحافظ.

خوانندگان گرامی منتظر مصاحبه های بعدی از سوی ما باشید.

وینفون در گذر زمان