باید همیشه قدردان شهدای جنگ تحمیلی بود، در هر عرصه ایی باید یاد و خاطره آنها را در دل مردم این مرز و بوم زنده نگه داشت. مهندس مهدی مهری و تیم بازی سازی اش با عرضه بازی "سیمرغ" توانسته اند این یاد و خاطره را زنده نگه دارند، خوشبختانه فرصتی پیش آمد تا با این توسعه دهنده خوب کشور مصاحبه ایی ترتیب دهیم، پس در ادامه با "مصاحبه" همراه باشید. 

از خودتون برامون بگید.

مهدی مهری هستم ساکن ارومیه، متولد سال 66.

در چه رشته ایی تحصیل کردید؟

مهندسی کامپوتر و نرم افزار. سال ۸۹ فارغ التحصیل شدم.

بازی سازی رو چه طور فرا گرفتید؟

در زمان دانشگاه درس گرافیک کامپیوتری رو به صورت اختیاری پاس کردم و بعد اون به بازی سازی علاقه مند شدم اما به خاطر نبود شرایط و ادامه تحصیل تا سال 93 هیچ فعالیتی در این زمینه نداشتم. و از شهریور سال گذشته به صورت خود آموز شروع به یاد گیری کردم. از منابع اینترنتی و زبان اصلی برای یاد گیری استفاده کردم.

امکانش هست منابع یادگیریتون رو نام ببرید.

بله حتما، اول از همه داکیومنت خود یونیتی هستش که به صورت کلی اموزش میده، بعدش ویدیو های اموزشی مثل دیجیتال توتریول یا لیندا که زبان اصلی هستن و در نهایت با پرسش سوالات در فروم های بازی سازی خود یونیتی.

اصولا موتور بازی سازی یونیتی خوبه؟؟ ازش راضی هستید؟

اولین بار که دیدم اصلا ازش خوشم نیومد، سال ۹۱ دانلود کردم و به نظرم ضعیف اومد اما بعد یادگیری شیفتش شدم. به نظر من یکی از بهترین موتور های بازی سازی برای افرادی مثل ما هستش و تمامی امکانات مورد نیاز رو به همراه داره، من که دوسش دارم :)

قبل از این که گروه بازی سازیتون رو به وجود بیارید، به طور مستقل بازی دیگه ایی هم روانه کافه بازار یا استور کرده بودید؟؟

نه من قبل از این،کار طراحی سایت و نرم افزار انجام میدادم و هیچ کاری برای گوشی های هوشمند عرضه نکرده بودم. اما از عید ۹۴ تا الان ۲ تا بازی ارایه دادم که اولی فقط برای آموزش و یادگیری خودم بود.

در حال حاظر درآمد اصلی شما از بازی سازی به دست میاد؟راضی هستید ازش؟

در حال حاضر به صورت تمام وقت بازی سازی رو دنبال می کنم و هیچ در آمد دیگه ای ندارم و با توجه به مدت زمان سپری شده و در آمد حاصله باید بگم که تا اینجا افتضاحه :)) و حتی هزینه های اصلی آدم رو هم تامین نمی کنه. در تمام این مدت هم از پس انداز خودم برای ساخت بازی استفاده کردم.

اسم گروه بازی سازی شما چیه؟

Blue rabbit

چرا خرگوش آبی؟

چون خرگوش حیوان مورد علاقه همسرم هستش و آبی رنگ مورد علاقه خودم. و اولین کادوی من از همسرم یه خرگوش آبی بود.

در حال حاظر چند نفر در تیم شما مشغول فعالیت هستند؟

به صورت تمام وقت، من، برادرم و همسرم هستیم اما مواقع مورد نیاز 4 نفر دیگه هم به ما کمک می کنن.

پس کلا خانواده بازی سازی هستید!

:)) بله کلا خانوادگی کار می کنیم، چون کسی اعتقادی به این راه نداره و پشوانه من برادر و همسرم هستن

همسرتون چه فعالیتی در گروه شما انجام میده؟؟برادرتون چه طور؟

همسر من کارهای طراحی صحنه و ترکیب رنگ رو انجام میده با کارهای تکستچر سازی ، برادرم کلا مدل سازی رو انجام میده و من هم باقی کارهارو.

                                              

چرا به عنوان اولین بازی تصمیم گرفتید سیمرغ رو بسازید؟

چون من از شیش سالگی عاشق پرواز بودم و همیشه دوست داشتم وارد ارتش بشم اما نشد و کل دوران جوانیم با مجلات،بازی، کتاب و فیلم های پروازی گذشت. سیمرغ خاطره شیرین دوران نوجوانی من بود، و هیچ وقت از خاطرم پاک نمیشد برای همین با سیمرغ شروع کردم.

چند روز از انتشار سیمرغ میگذره؟

تقریبا 30 روز

خوب سر و صدا کرده. فکر میکنید عامل موفقیتش چیه؟

فکر میکنم ارزشی که به کار دادم و حساسیت کاری بزرگترین عامل موفقیتش بود. دوست نداشتم الکی بسازم، برای همین واقعا شب و روز یاد گرفتم تا چیزهای خوبی براش اضافه کنم.

گرافیکش هم که اچ دی هست.

گرافیک اچ دی یه اصطلاح هستش. وقتی تکستچر های شما از سایز 1024x768 بزرگتر باشه میره تپ رده اچ دی، که باعث میشه جزییات کار خوب دیده بشه.

چه قدر دانلود شده سیمرغ؟

بیش از 3000 بار.

دستاوردی به دست آورده؟

ما وارد جشنواره بازی های تهران شدیم اما چون بازی کامل نبود و خیلی کار برای انجام داشت موفق نشدیم، در حال حاضر هم وارد جشنواره موبایل شریف شدیم امیدواریم بتونیم دستاوردی بدست بیاریم.

دوست دارید چه جور هم تیمی هایی داشته باشید؟

صمیمی و راحت مثل برادرم که همجوره آدم رو درک میکنه یا همسرم که واقعا حامی اصلی من زندگی هستش. 

برای آینده چه برنامه هایی دارید؟

دوست دارم اسپانسر برای توسعه سیمرغ برای کامپیوتر پیدا کنم و ادامه بدم اما اگه نشه سه تا پروژه دیگه هم برای ارایه دارم آماده میکنم، که پلتفرمشون همه اندرویده.

میشه در مورد داستانشون توضیحاتی بدید؟؟

یکیش یه بازی چالش زهن هستش و ساختار فانتزی که سرعت عمل شما رو میسنجه و ذهن رو به چالش میکشه. دومی یک بازی داستانی در سبک ترسناک هستش، و سومی رو بنا به درخواست کاربران برای شهدای جنگ مخصوصا شهدای تانک می خواهم بسازم.

چرا پلتفرم اندروید فقط؟؟؟ پس ویندوزفون و آی او اس چی؟

ویندوزفون که بستر مناسب نداره، ای او اس واسه اینه که من هنوز آیفون ندارم :)) اما اندروید فک و فراونه و بازار خوبی هم داره و روز به روز بیشتر هم میشه. 

خودتون از چه گوشی استفاده می کنید؟

من اندروید ، گوشی سونی اکسپریا اس پی. واسه تست کمینه بازی ازش استفاده می کنم.

بازی رو در مارکت های دیگه هم منتشر کردید؟

نه فعلا فقط بازار.

از بازار راضی هستید؟

خیلی خوبه، خیلی سریع جواب میدن و پشتیبانی خوبی داره، تسویه حساب هم درست سر وقت انجام میشه. بستر خوبی هم داره.

چند درصد از پول رو برای خودشون بر میدارند؟

از هر فروش 9 درصد مالیات کم میشه بعد از اون تقریبا 25 درصد سهم بازار هستش و به ما 65 درصد اینا میرسه.

برنامه ایی برای عرضه بازی بیرون از ایران دارید؟

بله بازی ذهنی که گفتم شاید رو.مارکت های خارجی هم عرضه بشه.

صنعت بازی سازی ایران رو در چه حدی میدونید؟

والا یه جوریه. یه عده دنبال تجارتن و از جنبه مالی نگاه می کنن، بازی هایی میدن بیرون که واقعا تاسف باره. اما یه عده با جون و دل کار میکنن و کارهای عالی میدن بیرون. 

وقتی خسته و ناامید میشید از بازی سازی چه کاری انجام میدید؟

بازی میکنم :))

چه توصیه ایی برای افرادی دارید که میخوان وارد این حرفه بشن؟

اگه گیمر نیستن و فقط دنبال پول سازی هستن لطفا سمتش نیان، اما اگه گیمر هستن و عاشق گیم سازی من خودم هر کمکی از دستم بربیاد براشون انجام میدم. با عشق کار انجام بدن، اول خودشون از کار لذت ببرن، بقیه هم میپسندن و پیشرفت می کنن.

نظرتون در خصوص وبلاگ ما چیه؟

خیلی خوشم اومد، معلومه که علاقه به کار دارین و امیدوارم پیشرفت کنین.

اگر صحبتی هست به عنوان حرف آخر بفرمایید.

در آخر از شما ممنونم که به کار ما توجه و ارزش میدین و خسته نباشید میگم و آرزو میکنم یه روزی بیاد کشور ما هم حرفی برای گفتن تو گیم سازی داشته باشه و فرهنگ کپی رایت اجرا بشه تا محیط برای رقابت بازی سازهای داخلی مهیا بشه. 

ممنون از شما آقای مهری که وقتتون رو در اختیار ما و خوانندگانمون قرار دادید.

ممنون از شما.

خوانندگان گرامی منتظر مصاحبه های بعدی از سوی ما باشید هم چنین در زیر لینک دانلود بازی سیمرغ برای شما عزیزان قرار داده شده است:

کافه بازار