خوشبختانه صنعت بازی سازی کشور به لطف تلاش شبانه روزی جوانان این مرز و بوم پیشرفت های خوب و قابل توجهی کرده است. یکی از بازی سازان خوب کشورمان ابراهیم مسجدیان است که در کارنامه خود بازی های بین المللی همچون شبان دارد. او  و گروهش( گلیم گیمز ) اخیرا بازی را روانه استور کرده اند که توانسته نظر کاربران را به سوی خود جلب کند، به همین مناسبت امروز مصاحبه ایی را با ایشان تدارک دیده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست، پس با "مصاحبه" همراه باشید. 

خودتون رو برای ما و خوانندگانمون معرفی کنید.

بنده ابراهیم مسجدیان هستم، بازی ساز.

آقای مسجدیان چند وقت هست که گروه بازی سازی گلیم گیمز رو تاسیس کردید؟

واقعیتش تیم گلیم گیمز دو ساله جمع شده اما قبل از اون شرکت پتا گیمز رو داشتیم که در سال 90 تاسیس شد و دو سال پیش بنا به دلایلی منحل شد و بنده بعد از اون گلیم گیمز و تاسیس کردم.

گلیم گیمز به چه معناست؟

گلیم در فارسی که معنای گلیم رو میدهدو در انگلیسی هم به معنی نور کم و یا شعله شمع هم معنی میده.

الان چند نفر در گلیم گیمز مشغول به کار هستن؟

پنج نفر داخل شرکت و سه نفر هم در خارج از شرکت و بصورت پروژه ای با ما همکاری میکنند. البته این تعداد هم گاهی کمی کمتر و یا بیشتر میشوند.

منبع اصلی درآمد شما و همکارانتون فقط از راه بازی سازی هست یا نه؟

بله، شخصا از سال 89 تنها منبع درآمدم از بازیسازی بوده.

راضی هستید از این درآمد؟

خدا رو شکر، البته سالهای اول خیلی سختی داشتیم. خیلی خرج کردیم و پول نگرفتیم. اما الان اوضاعمون بهتره، اگه عاشق این کار نبودم صد بار تا حالا ازش خارج شده بودم.

بازی سازی رو به صورت آکادمیک یاد گرفتید یا تجربی؟

کاملا تجربی. خیلی قبل تر از تاسیس بنیاد و انستیتو بود. از اونجایی که بسیار به بازیسازی علاقه داشتم و هیچ رشته مرتبطی هم بهش در دانشگاه های ما وجود نداشت ترجیح دادم که بصورت کاملا تجربی دنبالش کنم.

در دانشگاه چه رشته ایی تحصیل کردید یا می کنید؟

بنده متاسفانه و یا خوشبختانه دانشگاه نرفتم. و رشته تحصیلیم هم انسانی بوده.

در حال حاضر گلیم گیمز فقط بازی موتوری رو روانه کافه بازار و استور کرده یا برنامه دیگری هم هست؟

قبل از گلیم گیمز با شرکت پتا گیمز بازی شبان رو داشتیم. که در خارج از کشور و بعد از اون در داخل منتشر شد. با گلیم گیمز هم بازی پرندگان ماهیگیر رو روی موبایل در سال گذشته منتشر کردیم. و بازی "ما قهرمان نیستیم" هم هست که نزدیک به دو ساله در حال ساختش هستیم و برای اونم در مراحل پایانی ثبت قرارداد با ناشر خارجی هستیم. و موتوری که به تازگی منتشر شده.

بازی پرندگان ماهی گیر چرا به نام گلیم گیمز در استور ثبت نشده؟

در واقع در بازی اسم گلیم.گیمز هم هست. اما از اونجایی که درگیر پروژه دیگری بودیم. یکی از دوستان پیشنهاد داد که کارهای نشر و قراردادن بازی روی استورهای خارجی رو اونها انجام بدن و ما قبول کردیم. برای همین اسم اونام در بازی خورده و در کافه بازار روی پیج اونا قرار گرفته. البته بزودی بازی پرندگان ماهیگیر 2 هم منتشر میشه که دیگه کاملا تپسط خودمون منتشر میشه.

در مورد حال و هوای بازی ما قهرمان نیستیم هم توضیح میدید؟

بازی تلفیقی از رانر و هیرو دیفنس هستش که بصورت رایگان در خارج از کشور منتشر خواهد شد.

پس برای عرضه در ایران برنامه ایی ندارید؟

و از اونجایی که بازی هنوز منتشر نشده و ناشر داره ترجیح میدیم اطلاعات بیشتری از بازی منتشر نشه. دوست داریم بازی رو در ایران هم عرضه کنیم، اما باز برمیگرده به نوع قرارداد و نوع انحصاری که قراره به ناشر خارجی بدیم بازی رو.

بریم به سراغ بازی موتوری.

آقای مسجدیان مدت زیادی نیست که از انتشار این بازی میگذره، درسته؟

بله. حدود دو هفته .

خیلی خوب سر و صدا کرده، به نظر شما عامل موفقیتش چیه؟

واقعیتش میدونستیم که بازی بدی نمیشه. اما خب انتظار این حد استقبال رو نداشتیم.

از آمارهاش بهمون میگید؟

فکر میکنم تا آخره این هفته به آمار دانلود فعال 500 هزار نسخه برسه بازی.

ایدش از کجا اومد؟

واقعیتش پارسال تصمیم به ساخت یه بازی کاملا ایرانی گرفتیم. منظور از ایرانی ایندنبود که بیایم در تصویر پس زمینه برج میلاد رو بذاریم و بگیم بازی ایرانی ساختیم. میخواستیم خیلی حس وطنی و آشنا داشته باشه. میخواستیم طنز داشته باشه و البته یه مقدار هم حس فیلم فارسی بده به بازیکن.کلی ایده دادیم و نظر دادیم. اضافه کردیم ، حذف کردیم و در نهایت به ایده موتوری رسیدیم. 

کلا ایده بازی هایی که میسازید از کجا میاد؟

واقعیتش ایده خودش نمیاد. من وقتی تصمیم به خلق یه ایده میکنم معمولا یکی دو هفته کلا میرم تو فکر. ایده های مختلف رو تو سرم میارم و بازی میکنم. خوباشو مینویسم و در نهایت چند تا از ایده های بهتر رو با بچه های تیم در میون میذارم و با کمک اونا ایده رو کامل میکنیم.

تا به حال خسته شدید از انجام کارها و فعالیت هاتون؟

بله بسیار زیاد. معمولا اینجور وقتا یه چن روزی به خودمون استراحت میدیم. اما در مجموع هیچوقت از این شغل خسته نمیشیم.

تا به حال در بازی سازی مقام و رتبه ایی هم کسب کردید؟

بله، در سال 90 برای خارج از سرزمین بهترین بازی مستقل شدیم. در سال 91 برای خارج از سرزمین 2 بهترین بازی مستقل شدیم. برای شبان بهترین بازی سال شدیم برای بازی انقراض هم بهترین بازی ادونچر سال شدیم. و همه اینا در جشنواره های بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در سالهای مختلف بود. ضمن اینکه بازی شبان در جشنواره علم تا عمل جز بهترین طرحهای کشوری هم شد.

برای آینده چه برنامه ایی دارید؟

فکر میکنم تا سال دیگه درگیر ساخت "ما قهرمان نیستیم" باشیم. یکی دو تا پروژه کوچیکم داریم مثله پرندگان ماهیگیر و یکی دو تا پروژه دیگه.

 از خدمات و بستری که کافه بازار به وجود آورده راضی هستید؟

بله. بسیار زیاد. البته همیشه جا برای بهتر شدن هم هست و قطعا اونام هر سال بهتر از سال پیش خواهند بود.

چه توصیه ایی برای کسانی دارید که میخوان تازه وارد کار بازی سازی بشن؟

توصیم اینه که کسی وارد اینکار بشه و واقعا عاشق این شغل باشه و برای یادگیری در بازیسازی مخصوصا یادگرفتن طراحی و دیزاین بازی بیشتر از مطالعه کتاب و خوندن مقاله، بازی کنن، بازی کنن و بازی کنن.

نظرتون درخصوص وبلاگ ما چیه؟

والا تازه باهاش آشنا شدم و یه نگاه سریع بهش انداختم اما بنظرم بسیار جالب میومد و از این به بعد منم یکی از خوانندگانتون خواهم بود.

ممنون از شما که وقتون رو در اختیار بنده و خوانندگانمون قرار دادید.

خواهش میکنم، ممنون از شما که بنده رو قابل دونستید و این وقت رو در اختیار بنده قرار دادید.

خوانندگان گرامی منتظر مصاحبه های بعدی از سوی ما باشید. در ضمن در زیر لینک دانلود بازی موتوری قرار داده شده است (ما دانلود این بازی سرگرم کننده را به شما پیشنهاد می کنیم) :

کافه بازار