وبسایت مسجدنما از وبسایت های فعال در حوزه فرهنگی است که با فعالیت های مستمر خود در این زمینه به مرجعی برای فعالیت های فرهنگی مساجد تبدیل شده است. وبسایت مسجدنما از وبسایت های برتر سال 93 از دیدگاه بیان انتخاب شده است و از همین جهت با یکی از مدیران این وبسایت مصاحبه ایی را تدارک دیده ایم. پس از شما می خواهیم با "مصاحبه" همراه باشید و این گفت و گوی صمیمی را بخوانید.

آقای براتی لطفا خودتون رو برای خوانندگان ما معرفی کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم
حسین براتی هستم. یکی از بچه هایی که در  مسجدنما مشغول به خدمته.
ممنونم از شما و خوانندگانتون که برای مطالعه این چندسطر وقت میگذارن.

آقای براتی برای اولین سوال بگذارید از شما بپرسم که چگونه با دنیای اینترنت آشنا شدید؟

اگر اشتباه نکنم دوران راهنمایی بود که یکی از آشناها اومد منزل ما و به صورت دیال آپ به اینترنت وصل شد و چند سایت فارسی بهم نشون داد. حدودا 16 سال پیش اگر اشتباه نکنم.

تا حالا وبلاگ نویسی کردید؟ با کدوم سرویس وبلاگ نویسی شروع کردید؟

بله من از سال 78 وبلاگ داشتم. من با بلاگفا شروع کردم و تا دوسال پیش از همین سرویس استفاده می کردم. 

بریم به سراغ مسجدنما.

ایده مسجدنما از کجا اومد؟

موضوع پایان نامه من عوامل جذب و دفع مسجد بود و برای رسیدن به نتیجه هم باید در 30 مسجد مشاهده و مصاحبه انجام میدادم. خب با دیدن اون سی تا مسجد و انجام مصاحبه ها و ارتباطی که در اون دوره با مساجد مختلف داشتم اولا به این باور رسیدم که هر چی هست در مسجده و هر قدمی در راه غیر مسجد بردارم ضرر کردم. ثانیا به نقاط قوت و ضعف مساجد توجه پیدا کردم و از اونجایی که تخصص خودم گرافیک بود ایده هایی هم که به ذهنم میرسید برای خدمت به مسجد گرافیکی بود. ایده اولیه سایتی که خوراک فرهنگی مساجد رو به این صورت فراهم کنه اونجا به ذهنم خطور کرد.

پس در واقع عمده فعالیت مسجد نما فراهم کردن خوراک فرهنگی برای مساجده؟این خوراک رو چه طور تامین میکنید؟

بله همینطوره. در ابتدا حدود 9 ماه خودم به صورت پراکنده طرح هایی که به نظرم مناسب استفاده در مسجد بود رو در سایت میگذاشتم. البته واقعا پراکنده بود و خیلی وقت صرفش نمی شد. اما از ابتدای سال 93 با کمک همکلاسی های سابق دانشگاه و همکاران امروز تولید بسته های هفتگی تابلو اعلانات رو آغاز کردیم از اون به بعد توجه مسجدی ها به سایت روز به روز بیشتر شد. محتوا توسط دوستان آماده میشه و بنده طراحی رو انجام میدم، البته این فقط یک بخش ومهم ترین بخش مسجدنماست.

در ابتدای کار پس تنها بودید؟ الان تیم شما چند نفر را در بر میگیرد؟

الان دیگه تعدادش از دستمون در رفته! چون همه مخاطبا عضوی از تیم تولیدکننده سایت هستن.
عمده کار محتوای بسته ها به عهده حمید آقای درویشی است. سه تا از دوستان دیگه هم در این روند کمک میکنن به ایشون. در زمینه ایده پردازی و مدیریت کلی و ارتباطات آقای شاه آبادی مسئولیت دارن و 5 نفر از دوستانی که در سایت های دیگه تولیدات مناسب برای مسجد دارن هم الان به صورت مستقیم مطالبشون رو در مسجدنما منتشر میکنن. خود بنده هم برای کارهای گرافیکی از چند نفر از دوستانم کمک میگیرم. اینها علاوه بر طرح هایی است که به صورت روزانه از مساجد و پایگاه های مختلف به دستمون میرسه. بسته رسانه ای هم که از اوایل امسال به بسته های هفتگی اضافه شده توسط بچه های صوت المستضعفین تولید و پیشنهاد میشه.

خوشبختانه چه قدر فعالیت هاتون گسترده است.

لطف خدا و اهمیت مسجده که باعث این توجه شده.خیلی ها در موضوع مسجد بدون هیچ چشم داشتی حاضرن وقت بگذارن و چون کار ما مربوط به مسجده لطف اون دوستان شامل حال ماهم شده.

چی شد که تصمیم گرفتید به سراغ سرویس های بیان بیایید؟

شاید اگر بیان نبود مسجدنما هم به این زودیا متولد نمی شد. عمده مشکلی که ما و دوستانمون در زمینه اجرای ایده هامون داشتیم و داریم بحث فنی است، پیدا کردن برنانه نویسی که اونچه مدنظرته بتونه پیاده کنه و مواجهه با مسائل مالی این فرایند مهمترین مانع برای اجرای ایده هامون بوده. وقتی از طریق یکی از دوستان با بیان آشنا شدم احساس کردم این سرویس خیلی از نیازهامون رو میتونه مرتفع کنه. مخصوصا بعد از بازدیدی که از این شرکت داشتیم.در حلقه اولیه رفقامون هم یکی از دوستان قرار شد برنامه نویسی در بیان رو یاد بگیره و ایشون بخشی از تجربه ش رو به من هم منتقل کرد. وبلاگ سنگر محله از کارهای اون دوستمونه و مسجدنما هم در ابتدا با قالبی شبیه سنگر محله جلو رفت.امکانات بیان تا حد زیادی ما رو از فکر کردن به یک سایت منصرف کرد.

الان مدیریت مسجدنما در دست چه کسی است؟

در حال حاظر آقای درویشی و بنده این کار رو انجام میدیم. انتشار محتوا با بنده است و عمده پاسخگویی به نظرات و مدیریت پیوندها با ایشونه.

از آمار مسجدنما برامون بگید؟

از ابتدای 93 حدود 800 مطلب در سایت منتشر شده.بسته ها در طول یک هفته بیش از هزار بازدید و دریافت داره.مسجدنما در روز حدود 5 هزار بازدید و هزار بازدیدکننده داره.

تا به حال خسته شدید از انجام فعالیت ها؟

به طور کلی، هرگز. اما جزئی چراگاهی اوقات محتوا دیر میرسه و برای به موقع رسیدن بسته باید شب بیدار باشم. یا اینکه معمولا در مهمانی هایی که آخر هفته باشه لپ تاپ همراهمه و مشغولم.میتونم بگم هفته نامه سنگر محله کلا جمعه ها طراحی میشه. نه اینکه از قبل برنامه ریزی براش داشته باشم. همیشه به صورت استثنا این مساله بوجود میاد!!چون هیچوقت دوست نداشتم زمانی که باید برای خانواده بگذارم رو صرف جای دیگه ای کنم. البته هیچوقت هم موفق نبودم!

رنج سنی تیم مسجدنما چه قدر است؟

هسته اصلی همه ورودی های سال 84 رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق هستن، یعنی حدود 28 ساله. دوستانی هم که باهامون همکاری میکنن همه کمتر از این سن دارن.

پس تیم نسبتا جوانی دارید. جناب براتی یک سری کلمه از شما میپرسم، لطفا نظرتون رو دربارش به بنده و مخاطبانمون بگید.

در خدمتم.

مسجد

سنگر، پایگاه اصلی، خانه دوم.

آیت الله مهدوی کنی

بزرگوار، مجهول و ناشناخته.

5+1

 6 کشور از میان 196 کشور.

خلیج فارس

بهانه ای برای خصومت.یکی از ابزارهای ایجاد تفرقه که در دست غربی هاست.

آینده رو برای مسجدنما چه طور ارزیابی می کنید؟

تا الان هرچی بوده لطف خدا بوده. اگر ما همچنان بتونیم شایستگی این لطف رو در خودمون حفظ کنیم، ان شاالله آینده خوبی هم خواهیم داشت و البته هدف ما اعتلای مسجده.ما به دنبال آینده مسجدنما نیستیم. آینده مسجد برامون مطرحه.در این دوسال سایت های مشابه و قوی در زمینه تولید محتوای فرهنگی ایجاد شده که با تولد هرکدومشون ما خدا رو شکر میکنیم و امیدوارتر میشیم. چون معتقدیم در کارهای ارزشی باید تکثر باشه. باید یک فعال مسجدی برای فعالیتش گزینه های مختلف داشته باشه و بتونه انتخاب کنه.

اگر صحبتی با مخاطبان ما و خودتون دارید بفرمایید.

 اول به خودم و بعد به همه توصیه مبکنم هر قدمی که میتونید برای مسجد بردارید. کاری هم به بزرگ و کوچکیش نداشته باشید.
 از لبخندی که در مواجهه با مسجدی ها روی لب دارید گرفته تا کمک های مالی و عرضه تخصص ها به مسجد. مسجد بهترین جا برای خرج کردن همه توانمندی هاست.

و برای آخرین سوال، نظر شما در خصوص وبلاگ ما چیست؟

چون تاالان یک مصاحبه بیشتر توش منتشر نشده نمیتونم نظر کاملی داشته باشم. اما ایده این وبلاگ برام جالب بود. شاید در آینده تبدیل به مرجعی در این حوزه بشید. حتی شاید نسخه بومی شبیه ted.

ممنون از شما آقای براتی که وقتتون رو در اختیار ما گذاشتید.

ممنون از شما و خدانگهدار.

خوانندگان گرامی منتظر مصاحبه های دیگری از ما باشید. همچنین آدرس مسجدنما نیز در زیر برای شما عزیزان قرار داده شده است:

مسجدنما

نمایی از فعالیت های مسجدنما.