همیشه ایده های خوب جای خود را بین کاربران و مصرف کنندگان باز می کنند، یکی از ایده های خوبی که طی چند روز گذشته توانسته رقبایش را به چالش بکشد جاب اینجاست. استارت آپی که به تلاش و کوشش محمدرضا خانی و دوستانش برای پیدا کردن شغل بعدی شما به وجود آمده است. فرصتی پیش آمد تا با محمدرضا خانی مصاحبه و گفت و گویی داشته باشیم، پس در ادامه با "مصاحبه" همراه باشید. 

از خودتون برامون بگید.

من محمدرضا خانی هستم. حدود ۵ ساله که در وب ایران فعالیت می‌کنم. در کنار فعالیت به صورت فری‌لنس، حدود دو سال در شرکت نوین‌افزار مشغول ساخت محصولات مبتنی بر وب بودم، و بعد از اون به عنوان طراح تجربه‌ی کاربری به تیم طراحی سراوا ملحق شدم که در این تیم ضمن ارائه‌ی سرویس‌های طراحی و مدیریت محصول به پورتفولیو سراوا، درگیر ساخت محصولات دیگری مثل مجموعه وب‌سایت‌های سراوا، آواتک، کنفرانس و جشنواره وب، و… بودیم. در حال حاضر با تمام قدرت در حال پیش‌برد Jobinja هستم.

در کدام یک از دانشگاه های کشور تحصیل می کنید؟

من دانشجوی مهندسی نرمافزار در دانشگاه آزاد تهران جنوب هستم.

آیا تحصیل در این دانشگاه و رشته به شما کمکی هم کرده؟

دوست داشتم پاسخم غیر از این می‌بود، ولی خیر، به هیچ وجه.

خودتون چه طوری با دنیای اینترنت و وب آشنا شدید؟

آشنایی من با اینترنت و وب برمیگرده به زمان اوایل موج وبلاگنویسی فارسی. اگر درست خاطرم باشه سال اول یا دوم راهنمایی بودم، و همهچیز با وبلاگنویسی شروع شد.

ایده جاب اینجا از کجا شکل گرفت؟

با توجه به اینکه شغلم به شکلی بوده که استارت‌آپ‌های زیادی رو از نزدیک و از درون دیدم، به این مساله پی بردم که چالش نیروی انسانی متخصص از جمله چالش‌های جدی و بدون جوابی هست که کسب و کارهای نوپا درگیرش هستند. تحقیقات خیلی بیشتری لازم نبود تا متوجه بشم که این چالش مختص استارت‌آپ‌ها نیست، و حتی در کمپانی‌های بزرگ هم این معضل وجود داره. به دنبال یک راه حل برای این مشکل، ایده‌ی Jobinja شکل گرفت.

تیمی که جاب اینجا رو هدایت میکنه شامل چند نفر میشه؟

تیم ما به غیر از بنده، افتخار حضور و همکاری ۳ نفر متخصص حرفه‌ای در زمینه‌های مورد نیاز (فنی، نیروی انسانی و…) رو داشته، ولی در حال حاضر Jobinja رو یک تیم دو نفره هدایت می‌کنه. من در تیم وظیفه‌ی توسعه‌ی کسب و کار، طراحی و بخشی از برنامه‌نویسی رو به عهده دارم و رضا شادمان هم به عنوان هم‌بنیان‌گذار و برنامه‌نویس به Jobinja ملحق شده. اینجا باید از نصیر شادروان تشکر بکنم که اگر نبود شاید هیچ‌وقت Jobinja به وجود نمیومد؛ همینطور از عادله شورابی که در ابتدای کار با راهنمایی‌ها و دانشش خیلی به ما کمک کرد. تیم ما در حال بزرگ شدن هست و خوشحالیم که خودمون هم مشتری Jobinja هستیم.

نحوه آشنایی شما با این افراد چگونه صورت گرفته؟

عمدتا از طریق نتورک، چه در دنیای واقعی و چه در فضای مجازی.

دوست دارید چگونه افرادی به تیم جاب اینجا بپیوندند؟

به نظر من مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عامل موفقیت یک استارت‌آپ، داشتن یک تیم قوی و متحد هست. خانم Deena Varshavskaya، موسس Wanelo در یکی از سخنرانی‌هاش اشاره می‌کنه که تنها عاملی که موفقیت Wanelo رو تضمین کرد نه جذب سرمایه بود و نه خیل عظیم کاربران؛ بلکه تیمی از افراد حرفه‌ای بود که در کنار هم با فرهنگ خاص خودشون شروع به خلق معجزه کردند!

حس و حالی که در استارت آپ ها هست رو برامون توصیف می کنید.

«سرعت» احساس غالبی هست که از روز اولی که با تمام قدرت روی یک استارت‌آپ کار می‌کنی احساسش می‌کنی! همه‌چیز با سرعت صدها برابر اتفاق میوفته. از دست دادن یک روز می‌تونه مساوی باشه با به هم ریختن تمام برنامه‌ریزی‌ها. باید با همه‌ی توان و در جهت درست حرکت کنی، و برای انتخاب راه درست فرصت زیادی نداری. تصویر زندگی استارت‌آپی خیلی هیجان‌انگیزه، ولی باید منتظر سختی‌ها هم بود.

از شتاب دهنده ها هم کمک گرفتید؟

هنوز خیر. حضور در فضای آواتک در ابتدای کارمون و استفاده از تجربیات منتورهای آواتک به شروع Jobinja کمک به سزایی کرد. معتقدم که شتاب‌دهنده‌ها می‌تونن با فراهم کردن منابع، دانش، و شبکه‌ای از افراد حرفه‌ای، به رشد استارت‌آپ‌ها سرعت بدهند، و با انتقال تجربه و کمک به رقم زدن یک شروع قوی، احتمال موفقیت استارت‌آپ‌ها رو به شکل چشم‌گیری افزایش بدهند.

فکر می کنید جاب اینجا تا چه حد برای جامعه مفید خواهد بود؟

ایران سرزمین استعدادهاست! در ایران نیروی کار متخصص و استعدادهای نیازمند رشد فراوانند. ما تلاش می‌کنیم تا نیروی کار متخصص رو به بهترین و مناسب‌ترین شغل ممکن ارتباط بدهیم، و استعدادهای در جستجوی رشد رو با جهت‌دهی صحیح، به سمت تعالی در مسیر شغلی درست راهنمایی کنیم. علاوه بر این، ما بخش عمده‌ای از روز رو در محیط کارمون سپری می‌کنیم. متاسفانه در ایران به کیفیت زمانی که افراد در محیط کار هستند توجه کافی نمی‌شه. با توسعه‌ی فرهنگ سازمانی مختص هر کمپانی، می‌شه ضمن افزایش بهره‌وری، سطح رضایت از شغل رو هم بالا برد و باعث شد که افراد حین کار، در مسیر حرفه‌ای و حتی شخصی رشد بکنند. ما امیدواریم که بتونیم نقطه‌ی شروعی بسازیم برای این تحقق این مهم. دست یافتن به این اهداف در جهت تقویت کمی و کیفی بازار کار، در سطح جامعه باعث افزایش رضایت از کار و زندگی می‌شه، و از طرف دیگر به رشد و پیشرفت کشورمون کمک می‌کنه.

به نظر شما فضای ایران برای استارت آپ ها مناسبه؟

کاملا! بازار وب، موبایل و تکنولوژی ایران آنقدر بکر و دست‌نخورده هست که یکی از چالش‌های اصلی کسب و کارهای نوپا، یعنی «رقابت»، حداقل در ابتدای مسیر برای خیلی از استارت‌آپ‌ها معنایی نداره. همچنین با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در بین ایرانی‌ها، شاهد این هستیم که هر ساله مخاطبین این کسب و کارها بیشتر و بیشتر می‌شن. ورود سرمایه‌گذاران، پایین بودن هزینه‌های شروع کسب و کار، و ده‌ها عامل دیگه باعث می‌شه ایران در دسته‌ی سرزمین‌های حاصل‌خیز برای شروع کسب و کارهای نوپا قرار بگیره!

تا چه حد از ایده های جدید پشتیبانی و حمایت می کنید؟

دنیای استارت‌آپ‌ها جاییه که کارهای همیشگی رو به شکل جدید و بهتری انجام می‌دیم؛ و این بدون حمایت از ایده‌های جدید شدنی نیست. بخاطر همینه که استارت‌آپ‌ها خیلی هوای همدیگه رو دارند :)

فکر می کنید چه چیزی عامل موفقیت جاب اینجا طی چند روز شد؟

فکر می‌کنم که این موفقیت در این چند روز صرفا بیشتر به چشم اومده، و معتقدم که این روند چیزیه که از روز اول شروع شده، و این اواخر فقط سرعت و قدرت بیشتری گرفته.

از آمار های جاب اینجا هم برامون بگید.

برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم تا امروز بسیار عالی پیش رفته و حتی فراتر از پیش‌بینی‌های ما بوده. رشد Jobinja واقعا چشم‌گیر بوده و ما موفق شدیم به رکورد میانگین رشد ۵۰۰٪ در بازه‌های ۱۰ روزه برسیم؛ و این روند همچنان با افزایش نرخ رشد، در حال پیشرفت هست.

تا به حال شما و تیمتون خسته شدید؟ در این جور مواقع چه کار می کنید؟

خسته از ادامه‌ی مسیر؟ خیر.

خستگی ناشی از فشار کار؟ بله. در این مواقع چند دقیقه استراحت می‌کنیم و دوباره به کار برمی‌گردیم :)

چه توصیه ایی برای افرادی دارید که میخوان استارت آپ خودشون رو راه بندازن؟

تمرکز کنید! نمی‌شه یه سری استارت‌آپ داشت، در کنارش پاره‌وقت کار کرد، و چند تا پروژه هم انجام داد! ورود به دنیای استارت‌آپ‌ها انتخاب بین دو تا پروژه نیست، انتخاب بین دو سبک زندگیه!

زود یاد بگیرید! باید به اطراف با دقت بیشتری نگاه کرد، به آدم‌ها و اتفاق‌ها بیشتر توجه کرد و از هر حرف و اتفاقی باید یاد گرفت. برای تمام تخصص‌هایی که لازم دارید فرصت دانشگاه رفتن ندارید! پس بهتره زود یاد بگیرید.

کمی واقع‌بین شوید! رویاپردازی لازمه‌ی حرکته، ولی نباید فراموش کرد که برای رسیدن به رویاها باید با دنیای واقعی سر و کله زد. پس ضمن رویاپردازی، منطق سخت‌گیر دنیای واقعی رو هم باید وارد برنامه‌ها کرد.

چه زمانی رو برای بازنشستگی خودتون تعیین کردید؟

علاقه‌ای به بازنشستگی ندارم. وقتی کاری که می‌کنی رو دوست داری، برای خلاص شدن از دستش، تاریخی رو در نظر نمی‌گیری!

نظرتون در خصوص وبلاگ ما چیه؟

به نظر من ایده‌ی جالبی داره. من خودم رو هنوز دانش‌آموز می‌دونم، ولی آشنا شدن با عقاید و تفکرات افرادی که درگیر این مسیر هستند، دید خوبی به افرادی می‌ده که قصد ورود به این راه رو دارند.

اگر صحبت پایانی هست بفرمایید.

سرمایه‌ی اولیه و اصلی استارت‌آپ‌ها، حمایت و پشتیبانی از طرف نقش‌های کلیدی و کسب و کارهای موازی هست. امیدواریم هر چه سریعتر فرهنگ هم‌افزایی در ایران به معنای حقیقی‌اش نهادینه بشه، و سعی کنیم که تا جایی که می‌تونیم به هم کمک کنیم و از هم کمک بگیریم. معتقدم که اتحاد دو نیروی مستقل می‌تونه کار ده‌ها نیروی جدا از هم رو انجام بده. برای همه‌ی افرادی که پا در مسیر کارآفرینی می‌ذارن آرزوی موفقیت می‌کنم، و سعی می‌کنم از هیچ کمکی به افراد، تیم‌ها و استارت‌آپ‌های دیگه دریغ نکنم :)

ممنون از شما آقای خانی که وقتتون رو در اختیار ما گذاشتید.

ممنون از شما و کاربرانتون. خداحافظ

خوانندگان گرامی منتظر مصاحبه های بعدی از سوی ما باشید. همچنین در زیر آدرس وبسایت و حساب توییتر "جاب اینجا" برای استفاده شما کاربران قرار داده شده است:

                     

تصویر بالا هم همون محمدرضا خانی هستاااا...... چون تصویری بهتر بهمون نداد ما هم از لجش اینو گذاشتیم smiley