یوزپلنگ ایرانی با خبر در معرض انقراض قرار گرفتنش همه را مجذوب خودش کرد، سرپرست گروه بازی سازی آرمیک هم از این قاعد مستثنی نبود، او و تیمش که اپلیکیشن موفق "بچه ها الفبا" را در کافه بازار منتشر کرده بودند این بار به سراغ یوزپلنگ ایرانی رفتند و یوزانا را ساختند. خوشبختانه فرصتی پیش آمد تا با آرش عطاآفرین مصاحبه و گفت و گویی داشته باشم و داستان یوزانا رو از زبان ایشون بشونم، در ادامه با "مصاحبه" همراه باشید.

برای اولین سوال بهمون بگید که ایده یوزانا از کجا اومد؟

شکل گیری ایده یوزانا 2 دلیل اصلی داشت.اول اینکه اکثر کاربرانی که رنج سنی پایینی دارن به کاراکترهایی علاقه دارند و باهاشون بازی می کنن که خارجی هستن و ما میخواستیم یه کاراکتر بومی رو معرفی کنیم که بتونیم از طریق اون بسیاری از مفاهیم ایرانی رو به بازیکنان آموزش بدیم.دلیل دومش هم این بود که یورپلنگ های ایران در حال انقراض هستند و قصد داشتیم با این بازی بتونیم کمک کوچیکی به آشنایی بیشتر بازیکن ها با این حیوان دوست داشتنی بکنیم.

کاملا ایرانیش کردید یا نه از بازی پو هم کمک گرفتید؟

اکثر بازی هایی که در این سبک ساخته میشن از نظر ظاهری شبیه بازی پو هستند و چون در ایران این بازی بیشتر از سایر بازی های در این سبک مطرح شده، ممکنه این ذهنیت بوجود بیاد که از این بازی کپی برداری شده.ما تمام آیتم های این بازی از لباس ها گرفته تا غذاها و طراحی اتاق ها و طراحی بازی ها و... ... رو طبق سلیقه ی ایرانی تولید کردیم.

تا به حال چند بار دانلود شده؟

بیش از 50 هزار نسخه. 

از اپلیکیشن های قبلی گروه شما موفقیت بیشتری داشته، درسته؟

بله.در مقایسه با برنامه های قبل در مدت مشابه موفقیت بیشتری داشته.البته قبل از این بازی ما بازی "بچه ها الفبا!" رو در کافه بازار منتشر کردیم که برای آموزش تعاملی الفبا و کلمات فارسی به کودکان تولید شده بود که بسیار موفق بود و بااینکه رنج سنی کمی رو پوشش میده حدود 100 هزار نسخه از اون دریافت شده.

چرا اسم یوزانا رو انتخاب کردید؟

ما برای اسم این بازی دنبال یه اسم کاملا ایرانی بودیم و به این اسم رسیدیم.یوزانا به معنی "مانند یوز(یوزپلنگ)" هستش.

از طرف سازمان محیط زیست گروهتون مورد حمایت واقع نشد؟

والا هنوز که نه، چون حدود5 هفته هست که این بازی منتشر شده و بیشتر تمرکزمون رو روی ارتقای بازی گذاشتیم ، ولی در برنامه هامون هست که با این سازمان و نهادهای مرتبط صحبت کنیم.

برای عرضه جهانی یوزانا تصمیم نگرفتید؟

برنامه هایی داریم ولی در فاز اول میخوایم بازخورد کاربرای داخل کشور رو ببینیم و طبق خواسته کاربران بازی رو ارتقا بدیم و بعد یوزانا رو در گوگل پلی و آیتونز منتشر کنیم.

پس منتظر نسخه آی او اس هم باشیم؟

بله 100%

از تیمتون هم میگید؟ چند نفره و چه مدته که به وجود اومده؟

تیم ما ( آرمیک ) از سال 89 شروع به کار کرده؛ ما حدود 3سال در زمینه رباتیک فعالیت میکردیم و تونستیم مقام های زیادی رو در داخل کشور بدست بیاریم و جواز شرکت در مسابقات جهانی ربوکاپ هم بدست آوردیم.از سال 92 تصمیم گرفتیم که وارد دنیای تولید نرم افزار و بازی برای گوشی های موبایل بشیم چون همه مون از دوران نوجوانی که سیستم عامل symbian اومده بود به این کار علاقه داشتیم، اما اون زمان توانایی لازم رو نداشتیم.در حال حاضر تیم ما از 4 نفر ( عمادالدین قربانی ، میلاد صبح خیز ، کوروش پاسخی و بنده ) در داخل شرکت و 3 نفر که به صورت پروژه ای باهم همکاری میکنیم ، تشکیل شده.

از خدمات کافه بازار راضی هستید؟

تاحدودی بله ولی باز هم جای بهتر شدن داره.

فکر تولید نرم افزار دیگه ایی رو هم دارید؟ یا فعلا فقط روی یوزانا کار می کنید؟

بله ما همزمان با بروزرسانی هایی که واسه یوزانا انجام میدیم ، مشغول تولید بازی آموزشی دیگری هستیم ولی بیشتر تمرکزمان فعلا روی نگه داری از یوزاناست :) 

اطلاعاتی در خصوص اپ جدیدتون نمیدید؟

این بازی که به زودی منتشر میشه ، در ادامه تولید بازی های آموزشی برای کودکان به منظور آموزش و تمرین ریاضی برای کودکان ساخته میشه. چون کمبود این آموزش ها برای کودکان کاملا محسوس هستش.

نظرتون در خصوص وبلاگ مصاحبه چیه؟

من به طور اتفاقی در ماه مهر با وبلاگ شما آشنا شدم و کار شما به نظرم جالب اومد چون فکر میکنم کمبود این سبک از وبلاگ ها حس میشه.

ممنون از آقای عطاآفرین که وقتشون رو در اختیار بنده قرار دادن. شما خوانندگان عزیز می تونید یوزانا رو از لینک زیر دانلود کنید. 

کافه بازار