شهرام شریف از اولین افرادیه که حدود چهارده سال پیش با ورود اینترنت به جامعه ما حس کرد که باید وبلاگی با موضوع تکنولوژی به وجود بیاد، عزمش رو جزم کرد و آی تی ایران رو به وجود آورد. وبسایتی که حالا چهارده سال از عمرش می گذرد و خدمات شایانی را به وب فارسی و دنیای تکنولوژی کرده است. فرصتی پیش آمد تا با شهرام شریف مصاحبه و گفت و گویی داشته باشم، پس در ادامه با "مصاحبه" همراه باشید. 

خب در ابتدا خودتون رو برای ما و خوانندگانمون معرفی کنید.

شهرام شریف هستم روزنامه نگار فناوری اطلاعات .

در کدوم روزنامه فعالیت می کنید؟

دنیای اقتصاد. البته کار در دنیای اقتصاد رو از ابتدای راه اندازی این روزنامه شروع کردم ولی قبل از اون هم ابرار اقتصادی بودم و قبل‌ترش هم چند روزنامه‌ که تعطیل شدن.

چی شد که روزنامه نگار شدید؟

 روزنامه نگاری یک نوعی از روایت هست . من تا قبل از روزنامه نگاری روایت سینما رو می‌پسندیدم چون هم تحصیلاتم و هم علاقه‌مندی‌هام به سینما وصل می‌شد ولی روزنامه‌نگاری تفاوت‌اش در این است که محصول نهایی شما خیلی زود آماده می‌شود - در مقایسه با سینما - و این روایت به قضاوت خود شما نزدیک تر است چون فیلترهایی که در سینما وجود دارد اساسا ایده تا اجرا را کاملا تغییر میدهد. من اول روزنامه نگاری سینمایی بودم و بعد از اون و با ورود اینترنت با ایران به این فکر کردم که تحولاتی حوزه تکنولوژی که متعاقب ورود اینترنت به ایران رخ می‌دهد بی نهایت جذاب است. حسین درخشان در اواخر دهه هفتاد در روزنامه عصر آزادگان ستون اینترنتی داشت که قواعد ساده ارتباط با اینترنت را میگفت . من فکر کردم می‌شود این نگاه را توسعه داد و روزنامه نگاری را وارد عرصه تکنولوژی کرد . در اواخر دهه هفتاد و اوایل هشتاد ما چیزی به نام خبر های تکنولوژی و وبلاگ نویس تک نداشتیم، من از یک ستون در روزنامه‌ها شروع کردم و در مورد اینترنت نوشتم و بعد آنقدر از طرف خود صاحبان رسانه ‌ها مورد استقبال قرار گرفت که سریعا آن ستون به صفحه تبدیل شد.

در بستر چاپی کدوم روزنامه در ضمینه تکنولوژی پیشرو بود؟

در بستر چاپی روزنامه ابرار اقتصادی پیشرو بود. چهار صفحه کامپیوتر داشت که ایمان بیک ( سردبیر فعلی روزنامه فناوران ) اون رو در میآورد . ایمان الان دوست خوب من هست ولی من اون موقع فکر میکردم اگر این چهارصفحه را من در می آوردم خیلی میتونستم بهتر کار کنم . و اتفاقا بعدا تغییراتی اتفاق افتاد که من شدم مسئول آن چهار صفحه و بعد هم دنیای اقتصاد و بقیه نشریات.

درآمد روزنامه نگاری خوبی؟

خب نه روزنامه نگاری به نسبت یک برنامه نویس کامپیوتر یا حتی یک تخصص مدیریتی و حتی شغل دولتی در حوزه تکنولوژی درآمدش خوب نیست . البته هر رسانه‌ای با رسانه‌ دیگر فرق میکنه.

چه شباهت هایی بین روزنامه نگاری و وبلاگ نویسی هست؟

من فکر میکنم گیک‌ها به یک نوع نوشتن آزادانه معتقدند که ممکن است مورد علاقه خوانندگان باشه و کلا نثر شکسته و پر صفت و طعنه‌ای دارند. اما روزنامه‌نگارها در نوشتن سخت‌گیرتر هستند. آموزش‌های روزنامه‌نگاری شما را وادار می‌کند که اصولی رو رعایت کنید که ممکن است وبلاگ نویس‌ها اساسا آنها را دوست نداشته باشند. من با هر دو جریان در این سالها کار کرده‌ام حتی در روزنامه‌ها چندبار به سراغ وبلاگ نویس‌ها رفته‌ام که بیاییند مطلب بنویسند البته تجربه موفقی نبود.

چی شد که آی تی ایران یازده سال پیش به وجود اومد؟

به دلیل اینکه من فکر کردم ما در حوزه تکنولوژی سایتی که محتوا به مردم ارائه بدهد نداریم. همزمان من وبلاگ آی تی ایران itiran.net را راه‌انداختم که یک وبلاگ گروهی بود . رضا هاشمی ( موسس پرشین بلاگ ) و علیرضا شیرازی ( موسس بلاگفا)‌و یکی ازدوستانم فرشاد آنجا مینوشتیم. فکر کنم آی تی ایران اولین سایت تکنولوژی بود و به همین دلیل خیلی با استقبال روبه رو شد.

چه کسی طراحی آی تی ایران رو به عهده داشت؟

آی تی ایران را من با کمک کاوه برهمند که برنامه نویس بود راه انداختم. کاوه با چند کد ساده PHP اون سایت رو بالا آورد.

کاوه برهمند ارتباطی با آرش برهمند داره؟

برادرش هست. آرش بعدا به واسطه کاوه برهمند به من معرفی شد و به عنوان مترجم آمد ابرار اقتصادی و مدتی همکاری کردیم با هم. اون موقع کاوه خیلی تکنولوژیک‌تر بود الان نمیدونم کجاست ولی هرجا هست سلامت باشه.

رقیبای یازده سال پیش آی تی ایران کیا بودن؟ اصلا رقیبی داشت؟

فکر کنم بعد از چند سال محمود اروج زاده ایتنا رو راه‌اندازی کرد و شایان شلیله هم وبنا. البته چندین سایت دیگر هم بودند که محتوای تخصصی داشتند مثلا حامد بنایی یک برنامه نویس دات نت بود که سایت حامدبنایی دات کام را داشت و خیلی خوب بود.

تجربه هاتون رو هم در اختیار افراد دیگه گذاشتید؟

خیلی. در همه این سالها روزنامه‌نگاران زیادی با من کار کردند و الان خیلی هاشون سردبیر و یا روزنامه نگار حرفه‌ای هستند، من سعی کردم چیزی رو که به نظرم روزنامه نگاری حرفه‌ای هست رو وارد جریان روزنامه نگاری کنم چیزی مثل روزنامه نگاری تخصصی سینمایی یا روزنامه نگار تخصصی اقتصادی. الان چیزی در حدود ۶۰۰ نفر روزنامه نگار یا نویسنده در رسانه‌های مختلف تکنولوژی کار میکنند که من افتخار همکاری با برخی از بهترین‌هاشون رو داشتم.

فکر می کنید وبلاگ نویسی فارسی از یازده سال پیش تا به حال چه تفاوت هایی کرده؟

جریان وبلاگ نویسی در زمانی وارد شد که رسانه‌ها رویکردی یکسویه به مخاطب داشتند یعنی من فقط حرف می زدم و خواننده باید گوش میداد و فوق‌اش می‌تونست زنگ بزنه روزنامه . این جریان با حضور وب ۲.۰ و جریان وبلاگ نویسی عوض شد و مدل تعاملی وبلاگ‌ها باعث شد هر شخصی که یک حرفی یا روایتی برای گفتن داشته باشه بتونه یک ابزار رسانه‌ای داشته باشه.

آیا جایگاه کشور ایران در دنیای وب رو خوب میدونید؟

من فکر میکنم محتوای فارسی ما خوبه ولی ما محتوای انگلیسی تولید نمی کنیم در شبکه‌های اجتماعی به لطف بعضی از بچه‌هایی که علاقه‌مند‌ترند بحث تولید مطالب انگلیسی بهتر هست .به نظرم تا شما محتوای قابل فهم بین‌المللی درست نکنید نمی‌تونید خوب در این مسیر حرکت کنید. برعکس آن در داخل ایران هم بخش قابل توجه محتوای تکنولوژی ترجمه است و این هم خوب نیست. مهم فقط زبان مطلب نیست. بلکه خود محتوای Local هم مهم هست، من این رو کم می‌بینم و شیفتگی به تکنولوژی خارجی خیلی زیاده . البته من خودم هم یک شیفته تکنولوژی هستم ولی مهم درست کردن برندهای تکنولوژی در داخل ایران هست این ارزش ایجاد میکنه. 

در حال حاضر به جز آی تی ایران کدوم وبسایت رو برای دنبال کردن خبر های فناوری و تکنولوژی پیشنهاد می کنید؟

خب من همه رو می‌خونم و پیشنهاد میکنم کسی که علاقه‌مند به تکنولوژی هست هم همه رو ببینه. من فارنت رو به خاطر بی ادعا بودنش دوست دارم که به نظرم حاصل خود کار محسن صحافی هست و مطمئنم پیشرفت بیشتری خواهد کرد. زومیت و دیجیاتو رو هم از خیلی جهات شبیه به هم می‌بینم . به نظرم هر دو دارند سخت کار میکنند و توانسته‌اند مخاطبان جوان خوبی رو جذب کنند. 

از آمار های ای تی ایران هم میگید؟

ما روزانه حدود ۵ هزار یونیک ویزیت داریم و هر بازدید به طور متوسط ۵ پیج ویو ( بازدید صفحه)

چند نفر در آی تی ایران فعالیت می کنن؟

۶ نفر. البته همه ثابت نیستند، مثلا کسانی هستند در ماه دو مطلب مینویسند و کسانی هم هفته ای چند مطلب. بچه‌ها فقط در تهران یا ایران نیستند، مثلا بعضی شون سیدنی هستند بعضی شون کارلسروهه آلمان و یکی هم آمریکا و یک نفر در اصفهان و سه نفر هم در تهران.

چند ساله بودید که با دنیای وب و وبلاگ نویسی آشنا شدید؟

۲۳. زمانی که اینترنت هنوز به ایران نیامده بود و شبکه‌های BBS فعال بود در اون موقع BBS ها انجمن‌هایی بود با گرافیک پایین مردم روش محتوا درست میکردن و پیش‌زمینه‌های ظهور وبلاگ‌ها از آن انجمن‌ها شکل گرفت. در آن انجمن‌ها بعضی دسترسی به اینترنت داشتند . آنها خیلی خاص بودند و مورد حسادت بقیه واقع می‌شدند :). بعدا اینترنت به شکل محدود بین دانشگاهی‌ها توزیع شد و من هم تونستم یک دسترسی پیدا کنم. اتصال از خانه به اینترنت برای نخستین بار یک اتفاق بزرگ در زندگی یک شخص بود.

آیدی توییترتون هم باحاله ها. چرا این آیدی رو انتخاب کردید؟

موقعی که اومدم توییتر اسم و فامیلم رو گرفته بودند. وقتی زدم @TEHRAN آزاد بود و گرفتم. اون موقع توییتر یک سرویس معمولی بود و خیلی دلیل خاصی نداشت.

جالبه میشه فروختشsmiley

فکر نکنم کلا به فروش چیزی علاقه ندارم. همه گوشی‌های قدیمی ام رو نگه داشته‌ام. به جز آیفون‌ها که برای خرید آیفون جدیدتر مجبور بودم بفروشمشون تا بخشی از پولشون در بیاد.

چرا آیفون رو انتخاب کردید؟

شاید یکی از دلایلش دوربین آیفون هست که به نظرم هنوز هم سریع‌ترین و با کیفیت‌ترین دوربین روی موبایل هست. چون به عکاسی موبایل علاقه‌مند بودم و هستم و اپلیکیشن‌هایی مثل هیپستاماتیک روی آیفون کار میکنند. من با آیفون خیلی راحت عکاسی میکنم به خصوص عکاسی خیابانی که بسیار مورد علاقه من هست و نیاز به سرعت داره آیفون ریسپانس تایم بسیار خوبی ارایه میده. خب فکر میکنم موبایل یک تغییر بزرگ در عکاسی خیابانی ایجاد کرده . شما به سوژه‌ها نزدیک می‌شین و اونها در برابر موبایل راحتند . من مدتهاست دیگر دست به دوربین حرفه‌ای ام نزدم. عکسها را با موبایل ادیت میکنید و از همون طریق هم منتشر میکنید . یعنی سه پلت‌فرم در یکجا.

نظرتون در خصوص وبلاگ ما چیه؟

چیزی که من دوست دارم ازت تعریف کنم این هست که ابزار مصاحبه رو انتخاب کردی. از بین تمام ابزارهای روزنامه‌نگاری به نظر من مصاحبه جذاب‌ترینه چون یک روش تعاملیه و از طریق آن میشه به شخصیت مصاحبه شونده نزدیک شد و نکته دیگه اینکه این مصاحبه ها را در تلگرام انجام میدی که این هم روش جالبیه . از این جهت که محدودیت‌های زیادی رو کنار می‌گذاری مثل همونها که دیروز من داشتم در موردشون فکر میکردم.

ممنون ازتون که این وقت رو به ما اختصاص دادید. 

ممنون از شما و خدانگهدار.

خوانندگان گرامی منتظر مصاحبه های بعدی از سوی ما باشید. در ضمن آدرس آی تی ایران و کانال توییتر شهرام شریف نیز در زیر قرار داده شده است: