فست دیکشنری از اون دسته اپلیکیشن هایی است که آدم دوستداره همیشه و همه جا کنارش باشه. آقای مبین زاده کوچک بعد از مدتها تصمیم گرفتن تا درباره فست دیکشنری صحبت کنن، ما هم از فرصت استفاده کردیم و مصاحبه و گفت و گویی رو با ایشون انجام دادیم. اگر شما هم از طرفداران این اپلیکیشن کاربردی هستید در ادامه همراه "مصاحبه" باشید.

خب در ابتدا خودتون رو برای خوانندگان ما معرفی کنید.

من مبین زاده کوچک هستم، برنامه نویس وب و iOS و در حال حاضر ساکن انگلستان هستم.

مدرک تحصیلی شما چیه؟ و از کدوم دانشگاهه؟

من لیسانس در رشته طراحی و برنامه نویسی وب دارم از  Southampton Solent Unversity

پس کلا انگلیس رو دوست دارید. چرا انگلیس رو انتخاب کردید؟

نمیشه گفت انگلیس رو دوست دارم! خوب من نصف فامیل‌هام ساکن انگستان هستن از جمله دوتا از برادرهام برای همین برای تحصیل و کار و ادامه‌ی زندگی به اینجا اومدم که از تجربیات اون‌ها هم استفاده کنم...

برادرهاتون هم در حوزه وب و تکنولوژی فعال هستن؟

بله هر دو درضمینه تکنولوژی فعال هستند ولی من تنها شخص خانواده هستم که در حوزه وب هم تجربه دارم و کار می‌کنم. یکی از اون‌ها شرکت نرم افزاری داره و دیگری در ضمینه‌ی ساخت و تولید داشبورد ماشین به صورت تمام دیجیتال فعالیت می‌کنه.

اولین محصولی که به دست شما ساخته شد چی بود؟

اولین محصول یک وبسایت بود به نام پیام‌ها به آدرس payamha.comکه یک سایت نیازمندی بود. البته ۵ سالی میشه که دیگه از کار افتاده.

راضی بودید ازش؟

از لحاظ اینکه کمکم کرد خیلی چیزارو یاد بگیرم راضی بودم ازش ولی از اینکه به درامدزایی درستی نرسید ناراضی کننده بود و به همین دلیل هم بستمش، به قول امروزی‌ها یک استارتاپ شکست خورده‌‌ست :)

ایران فضای بهتری برای استارت آپ ها داره یا انگلیس؟

هر دوتاش فضای مناسبی هست به نظر من ولی در ایران شما تنها بازار ایران رو می‌تونی در نظر داشته باشی و درامدزایی کنی مخصوصا برای محصولاتی که تارگتشون ایران هست یا مشابه محصول خارجی‌ای هستند! ولی در خارج از ایران به ویژه انگلیس شما محصولتون هر چیزی باشه و موفق باشه قابل گسترش به دیگر کشورهای اروپایی هم خواهد بود چون نصبتا کشورهای اروپایی از یک پایه‌ی اصلی استفاده می‌کنند!

شما چندسالتونه؟

من متولد ۱۳۶۷ هستم یعنی ۲۷ سال

در دوران مدرسه تجدید هم آوردید؟

بله، در دبیرستان ۲ سال آخر :)

تجربه وبلاگ نویسی هم داشتید؟

بله من اصلا کارم رو با وبلاگنویسی شروع کردم که آموزشهایی در رابطه با وب و مووبل‌تایپ می‌دادم، اون زمان مووبل تایپ رقیب سر سختی برای وردپرس بود.

مووبل تایپ چیه؟

یک سیستم مدیریت وبلاگ و سایت مثل وردپرس.

در حال حاظر هم وجود داره؟

آره فکر کنم! ولی وردپرس با قدرت تمام جای خودش و باز کرد و اونو زد کنار.

در حال حاضر تنها درآمد شما از برنامه نویسی تامین میشه؟

درآمد من از کار توی یک شرکت به عنوان برنامه نویس iOS و نرم افزار فست‌دیکشنری تامین می‌شه که فست‌دیکشنری محصول دومی بود که بعد از شکست پیام‌ها توسط من ارائه شد. شرکتی که کار می‌کنم یک شرکت خارجی به نام moov2 هست به آدرس moov2.com که کارهای نرم افزاری و وبسایت انجام می‌ده.

چی شد که به فکر ساخت فست دیکشنری افتادید؟

راستش از زمانی که به در پی یادگیری زبان بودم و بهبود زبانم که البته اون زمان در ایران بودم هیچ مرجع خوبی که به راحتی و سادگی بتونم لغات رو معنی کنم پیدا نمی‌کردم و همش در پی این بودم که چرا مرجع خوبی به خوبی کتابهای دیکشنری وجود نداره؟ تا اینکه سال ۲۰۱۰یعنی چند ماه قبل از اینکه به انگلیس بیام به سایت fastdic.com برخوردم که راهکار ساده‌ای ارائه داده بود به اینصورت که خیلی سریع بود و با تایپ لغت، لغاتی پیشنهاد می‌داد. گفتم این می‌تونه بهتر از این باشه و با صاحبش تماس گرفتم و وبسایت و که در اصل دامنه و بانک اطلاعاتی بود رو ازش خریدم. به طور خلاصه من وبسایت فست‌دیکشنری رو از شخص دیگری خریدم با این رویگرد که با بهبود و گسترش اون رو بهتر از اینی که هست بکنم.

چه جالب

اون زمان فقط وبسایت بود که من سعی کردم به همان صورتی که بود حفظش کنم ولی یکسال بعدش با خرید یک مک که هنوز هم از همین مک سال ۲۰۱۱ استفاده می‌کنم شروع به یادگیری برنامه نویسی iOS کردم و اولین نسخه‌ی نرم افزار فست‌دیکشنری رو به بازار ارائه دادم.

کسی که فست دیکشنری رو ازش خریدید چه کسی بود؟ و به چه قیمتی سایت رو خریدید؟

متاسفانه اسم شخص رو نمی‌تونم اعلام کنم ولی برای خرید اون ۱ میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت کردم که در اصل دامنه و بانک اطلاعاتی بود.

از آمارهای فست دیکشنری هم میگید؟

بله اول این رو بگم که در حال حاضر با توسعه‌ای که روی فست‌دیکشنری داده شده، بانک اطلاعاتی از آن زمان تا به حال ویرایش کلی‌ای روش انجام شده توسط ویراستارهایی که با ما همکاری می‌کنند و همچنین قابل استفاده از طریق وبسایت و نرم افزارهای اندروید و iOS و ویندوزفون هست،همچنین به امکانات و راهکارهای دیگر هم فکر خواهیم کرد و به مرور زمان ارائه می‌شن. در رابطه با آمار به طور میانگین ۱۳۰ هزار کاربر در روز از فست‌دیکشنری استفاده می‌کنند که این شامل نرم افزارها و وبسایت می‌باشد طبق آخرین آمار هر ۶ ثانیه یک کلمه در فست‌دیکشنری جستجو می‌شه.

نمیخواید زبان های دیگه ایی رو به فست دیکشنری اضافه کنید؟

راستش فعلا تمام تمرکز ما روی فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی هست و تا زمانی که این محصول رو کامل نکنیم سراغ زبان‌های دیگه نمی‌ریم.. ما حدفمون تولید بیشتر نرم افزار نیست، تولید یک نرم افزار هست به بهترین شکل، که فکر می‌کنم با تمرکزی که روش داشتیم تا به امروز اینگونه بوده و البته هنوز هم خیلی کار داره که روز به روز در حال بهبود امکانات و همچنین بانک اطلاعاتی هستیم.

الان تیمی که در پشت پرده فست دیکشنری فعالیت میکنه،شامل چند نفره؟

تیم فست‌دیکشنری ۱۰ نفر هست که همه بصورت دورکاری باهم کار می‌کنیم.

حقوق هم دریافت می کنن؟

بله، یکسری بصورت ماهیانه دریافت می‌کنن
یکسری نصبت به ساعات کاری‌ای که در ماه انجام می‌دهند مبلغ دریافت می‌کنند
یکسری هم بصورت داوطلبانه برای ما کار می‌کنند و همکاری با مارو بدون دریافت پول ترجیح دادند که همینجا دستشون رو می‌بوسم.

چه طوری از فست دیکشنری کسب درآمد می کنید؟

درآمد اصلی فست‌دیکشنری از طریق تبلیغات درون نرم افزارها و وبسایت هست و البته راه‌های دیگری هم مانند خرید نسخه‌ی کامل و حذف کردن تبلیغات در نرم افزار iOS ما وجود داره ولی به طور کلی درامد از طریق تبلیغات هست.

چی شد تصمیم گرفتید به ویندوزفون بیاید و بر خلاف دیگر توسعه دهندگان به ویندوزفون پشت نکنید؟


خوب طوری که گروه ما کار می‌کنه، کاملا کاربر محور هست یعنی از روزی که پروژه شروع شده طبق درخواست‌های کاربران و اولویت بندی اون‌ها امکانات بیشتر افزوده می‌شه.. ما روزانه حدود ۱۰۰ ایمیل دریافت می‌کنیم که یکسری از اون‌ها پیشنهاد هست و ما این پیشنهادات و دسته بندی می‌کنیم و طبق اولویت امکانات و برای کاربران فراهم می‌کنیم. کاربرای زیادی با ما برای ویندوزفون تماس گرفتن که تصمیم گرفتیم تولیدش رو در دستور کارمون قرار بدیم.
این رو اضافه کنم که علاوه بر درخواست برای تولید نرم افزار ویندوزفون خیلی دولوپر هم با ما تماس گرفتند که حاضر به تهیه نسخه‌ی ویندوزفون برای ما بصورت رایگان بودند. که من در سفری که به ایران داشتم باهاشون ملاقات کردم و شخصی که به نظرم از همه بهتر بود رو انتخاب کردم. و همچنان از همین شخص در تیممون بهره می‌بریم که از کار کردن باهاش خیلی راضیم.

اسم شخص رو میگید؟

بله آقای حسین حبیبی جویباری

وقتی خسته میشید چه کار میکنید؟

من ورزش می‌کنم، فوتبال، باشگاه و اسکواش یا با دوستان و فامیل وقت گذروندن...

نظرتون در خصوص وبلاگ ما چیه؟

وبلاگ خیلی خوبی هست به این دلیل که مصاحبهاتون یکسری سوالات کلیشه‌ای و آماده نیست که برای شخص ارسال کنید و اون هم پاسخ بده و برای شما بفرسته.. مصاحبه بسته به صحبت‌هایی که پیش می‌ره انجام می‌شه و سوالات مطرح می‌شه... که می‌دونم در آینده حتما بهتر و بهتر هم خواهد شد و مصاحبه‌های تلفنی و ویدیویی هم گرفته خواهد شد توسط شما خیلی خیلی بهتر خواهد بود.

و در آخر اگر صحبتی دارید بفرمایید.

تنها چیزی که می‌خوام بگم اینه که این اشخاصی جدیدی که به قول معروف استارتاپ شروع می‌کنند این موضوع و در نظر بگیرن که حتما نیاز به ثبت شرکت و یا جذب سرمایه نیست و اولین اصل راه اندازی هرچیزی یک برنامه ریزی مشخص و دست و اصولی هست و نه چیزهای ثانوی و متفرقه!

ممنون از شما که وقتتون رو در اخیار ما قرار دادید.

از شما هم ممنون مهدی جان که وقت گذاشتی.

خوانندگان گرامی منتظر مصاحبه های بعدی از سوی ما باشید.

فست دیکشنری از نگاه آمار

      

 کافه بازار بزرگ